Heeft slimme supermarktverlichting de toekomst?

Philips toont maandag een systeem waarmee consumenten via de verlichting in een winkel op hun smartphone kunnen zien waar producten staan en locatiegebonden aanbiedingen krijgen.

Het systeem verstuurt vanuit de armaturen een signaal via lichtstralen naar smartphones. Dat signaal wordt daar door de camera opgevangen en via een app uitgelezen.

Daardoor kan de app een klant in bijvoorbeeld een supermarkt een route laten lopen langs verschillende producten op een boodschappenlijst of uit een recept. Het systeem is nauwkeuriger dan gps, dat vaak in gebouwen minder goed werkt.

“De verlichting hangt in winkels vaak dicht op elkaar en biedt dus een goede basis”, legt Gerben van der Lugt van Philips Lighting uit aan NUtech.nl. Het systeem kan de positie binnen twee meter bepalen. De hoogte van het plafond maakt daarvoor niet uit.

Het is bijvoorbeeld mogelijk klanten aanbiedingen te doen voor een dessert als ze voor het juiste vak staan.

Privacy

Philips belooft dat de privacy van gebruikers gewaarborgd blijft. Het bedrijf krijgt de data van consumenten zelf niet in handen. Bovendien worden alleen mensen ‘gevolgd’ die zelf de app gebruiken. Deze gebruikers moeten zelf aangeven of ze data over bijvoorbeeld de locatie in winkels willen delen met de retailer.

Het systeem van Philips zal bij de lancering werken met een app van de bewuste retailer, niet een app van Philips. Momenteel bevindt het systeem zich nog in een pilotfase. “Er is een publieke test in Museum Boerhave in Leiden”, aldus Van der Lugt. “Daar krijgen bezoekers op een tablet informatie over het schilderij waar ze voor staan.”

Volgens Philips zorgt de hoge smartphonepenetratie en het feit dat retailers de online en offline winkel met elkaar willen verbinden ervoor dat het systeem breed zou kunnen aanslaan.

Tijdens de pilot wordt getest met welke smartphonecamera’s het systeem minimaal werkt. “Het streven is dat het met alle smartphonecamera’s werkt als we het lanceren”, aldus Van der Lugt.

Bekijk ook de Philips-lampen die reageren op weer, sociale media en locatie

 Door: NU.nl/Colin van Hoek
ik geloof zelf nog meer in daglicht in supermarkten. zie foto van een project op Schiphol waar ik dit heb mogen toepassen.
lichtisleven daglicht in supermarkt 02-2014

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s