Veilig Zonnen met maximale Vitamine D aanmaak

Met de echte zomer ongetwijfeld nog in aantocht, is het nooit te laat om veilig met onze lifegiver om te gaan. Niet zoals de overheid en het KWF, die zich voor de kar van de farmaceutische industrie laten spannen door te roepen dat je je met hoge factoren (giftige) zonnebrandcrème in moet smeren, maar op een gratis én biologische manier.

Door je in te smeren met synthetische zonnebrandcrèmes die meestal juist UVB tegenhouden, smeer je je huid dicht tegen de aanmaak van Vitamine D. En laat Vitamine D een belangrijk “medicijn” zijn tegen huidkanker (volgens de laatste inzichten). Dus eigenlijk krijg je huidkanker door je tegen huidkanker te beschermen. Goh, wie zou hier nou beter van worden… Jij niet dus…

Er zijn sterke aanwijzingen dat te lage niveaus van Vitamine D in ons lichaam de oorzaak kunnen zijn van dodelijke ziektes maar ook dat dit lage niveau kan bijdragen aan een armoedig gezondheid. Vitamine D zorgt niet alleen voor het (langer) wegblijven van de winterblues. Maar in het noorden en westen van onze wereld, kun je in de winter niet genoeg Vit. D. aanmaken, dus daarvoor moet je in de lange lichtdagen periode, zoveel mogelijk gebruik van maken. Naar buiten dus.

Om veilig in de zon te gaan waarbij zoveel mogelijk Vitamine D aangemaakt wordt in ons lichaam, kun je bij je huisarts je bloed laten testen op je Vit.D niveau. Deze resultaten kun je via de Vit.D-estimator vergelijken met wat in jouw regio, met jouw huidskleur de norm is. In maart zou je Vit.D niveau het laagste moeten zijn, in September het hoogst.

lichtisleven 2016 08 02 zonnetips 1

Tussen 11 en 13uur maak je de meeste Vit.D aan. De weg die de UV-B stralen van de zon moeten afleggen is dan het kortste. En juist in de ochtend is dit ook veel meer dan in de middag. Dit geldt vooral voor de late lente, de zomer en de vroege herfst. Door deze tijd zo kort mogelijk te houden, verminder je ook de kans de schadelijkste UV-A straling binnen te krijgen. UV-A stralen van de zon dringen het diepste in je lijf (ook via je ogen) binnen. Verbranding van de huid is het meest schadelijke.

Een andere manier om te bepalen of je in korte tijd zoveel mogelijk Vit.D. binnenkrijgt is dat je schaduw korter moet zijn dan je lichaamslengte. Hele lange schaduwen krijg je als de zon onder gaat en je dus bijna gaan Vit.D. meer aan zal maken.

lichtisleven 2016 08 02 zonnetips 2

Ook niet onbelangrijk: hoe meer huid je blootstelt aan de zon, hoe meer en hoe sneller je Vit.D. je aanmaakt uit het zonlicht. Minimaal 40% wordt hierbij geadviseerd. Waarbij de vetste huid het beste in de zon kan zijn. De huid heeft Ultraviolet-B stralen nodig om de productie van Vitamine D aan te maken. Eigenlijk is het een voorloper van Cholesterol (provitamine D) dat de UV-B energie absorbeert. Vervolgens wordt dat omgezet in previtamine D3 en dat wordt geleidelijk in warme huid omgezet in Vitamine D3. Vettere huid wordt waarschijnlijk sneller warmer.

Als je dan al een zonnebrandcrème wilt gebruiken, gebruik dan pure biologische middelen. Als je de juiste hoeveelheid zon hebt gehad, doe dan weer kleding aan en/of ga in de schaduw zitten.

Daarnaast wordt afgeraden om zeep, shampoo en douchegels te gebruiken direct na het zonnebaden! Wacht zolang mogelijk. Het duurt 24uur voordat je lichaam de Vitamine D. aanmaakt en zepen kunnen dit proces stoppen. Gebruik dan alleen water.

 

Als je in de zon ligt, bedek altijd je gezicht en je hoofd met een hoed of cap of gebruik desnoods de hierboven genoemde zonnebrandcrèmes. Zonnebrillen zijn in mijn ogen niet wenselijk omdat ze juist ook weer UV-B stralen eruit filteren en via je ogen krijg je zoveel meer binnen dan dat je ziet. Ook hier stelt zelfs het oogfonds dat zonnebrillen met UV blokkers beschermen tegen de zon omdat de zon vooral slecht voor je zou zijn. In Zuid-Europese landen zie je weinig ouderen met zonnebrillen en voorzover ik weet, ook niet substantieel meer met staar en andere oogaandoeningen.

lichtisleven 2016 08 02 zonnehoed (foto van internet)

Je gezicht is het  meest gevoelige gebied van het lichaam en zal bij overmatig zonnen het snelste verouderen. Dat zie je ook terug bij mensen die veel onder de zonnebank hebben gelegen. Lekker bruin, maar wel jaren ouder.

lichtisleven 22016 08 02 teveel zonnehuid

(foto van internet)

Eigenlijk zouden zonnebanken helemaal niet gebruikt moeten worden omdat je de niveau’s van UV-A en UV-B moeilijk kan controleren. Daarnaast kan je nog eens vervuild worden door de elektrosmog van de TL buizen die zonnebanken gebruiken. Ga gewoon zoveel mogelijk naar buiten als het kan.

Ik ga graag de zon in. Krijg er energie van en word er vrolijk van. Het leven lacht je toe als de zon straalt.

lichtisleven 2016 08 02 zonnestralen

Er gaat niets boven onze enige echte zon. Zon Veilig en vul je zelf met Vitamine D. Je lichaam zal je dankbaar zijn. Bedankt zon.

 

zonnige groet,

Bart Froeling

info at lichtisleven punt nl

p.s. met dank aan de PLDA voor de inzichten. niet alleen een forum voor lichtdesigners.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s