Melatonine: slapend jong en gezond.

Praat je over de biologische kant van licht, dan is melatonine 1 van de pijlers waarom licht wel of niet biologisch is. Alles behalve slaapverwekkend 🙂

lichtisleven-04-2017-blauw-licht

Onlangs kwam ik een interessant artikel tegen van Mohammed Boulahrir (bedankt!), orthomoleculair therapeut over de verjongingskracht en het gezondheidsserum van melatonine. Nou wist ik al dat licht belangrijk is voor ons (licht is leven…), maar als je dat artikel leest, snap ik niet waarom we niet allemaal massaal (dat is dubbelop…) aan de “melatonine” zitten.

Wat is er aan de hand? Melatonine, ook wel het slaaphormoon, moet overdag zoveel mogelijk onderdrukt worden zodat het in de donkere avonduren naar voren komt en ons goed laat slapen. Hoe steviger (en lang genoeg) je slaapt, hoe vitaler je wakker wordt. Tot zover niets nieuws onder de zon.

lichtisleven-04-2017-melatonine-schema-hersenen

Het schema laat de werking van melatonine zien.

Minder bekend is dat blauw licht in de avonduren onze melatonine spiegel onderdrukt en dus juist niet goed is voor het slapen. Weg dus met alle schermen in de avonduren? Weg met alle spaar- en ledlampen die ’s avonds juist blauw licht uitstralen (wat we niet zien) en daarmee onbewust en onmerkbaar grote invloed hebben op onze melatonine spiegel en daarmee op onze biologische klok?

Ja! Weg ermee (in een normaal levensritme)!

Quote van de schrijver: “Al doe je veel voor je gezondheid door het eten van groentes, veel sporten, maar wanneer je de afgifte van melatonine onderdrukt, doe je eigenlijk nog steeds weinig”. Het gevolg is dat we veel sneller ouder worden dan bij onze biologische leeftijd hoort. Ook neemt de kans op het krijgen van veel aandoeningen toe.

Het belang van Stress. Bij veel mensen is de afgifte van melatonine onderdrukt door stress. Belangrijkste oorzaak voor veel aandoeningen is chronische stress. We stressen wat af met z’n allen en worden er niet vitaler op. Bij chronische stress verliest het lichaam de flexibiliteit om te kunnen schakelen tussen stress en ontspanning. Ook al willen we dan ontspannen, het lukt gewoon niet. Melatonine is een belangrijke rem op stress.

Melatonine laat door middel van de insuline gevoeligheid glucose beter in onze cellen komen. Als dat niet goed werkt, blijft er meer suiker in het bloed achter. Daardoor kan de alvleesklier uitgeput raken en de kans op diabetes toenemen.

Ook voor hart-en vaatklachten (vetten), de verjongende aanmaak van het groeihormoon en ons immuunsysteem is melatonine van groot belang. Melatonine heeft op verschillende manieren een gunstige invloed op ons immuunsysteem. Zo stimuleert het o.a. de afgifte van T-cellen. Hoe sneller deze cellen in actie komen hoe sneller het immuunsysteem tot rust komt.

Quote: “hoe meer het immuunsysteem gedurende ons leven geactiveerd is, des te meer ‘levensenergie’ er wordt verbruikt door het immuunsysteem-des te sneller we ouder worden”.

Laat nou net in een ander recent onderzoek naar voren komen dat juist met zonlicht ons immuunsysteem verbeterd wordt door T-cellen sneller te laten bewegen! Vooral het blauwe licht uit het zonlicht is hierbij van belang. Nog onderzocht wordt of we ook met synthetisch blauw licht ons immuunsysteem kunnen verbeteren en dus met lichttherapie aan de slag moeten! Hierover een andere keer meer. Ik volg al een tijd o.a. Toine Schoutens, superspecialist op dat vlak in Nederland.

Aanmaak Melatonine verbeteren. Maar hoe kan je je eigen melatonine aanmaak nu optimaliseren? Hiervoor heeft Mohammed een aantal eenvoudige regels op papier gezet, die ik zelf eigenlijk ook al wist. En wij allemaal.

-Melatonine is gek op de R van regelmaat.
-Zorg er daarom voor dat je zo vaak mogelijk op hetzelfde tijdstip naar bed gaat en rond hetzelfde tijdstip op een natuurlijke manier wakker wordt. De wekker valt daar helaas niet onder;-)
-Sta op de dagen dat je vrij bent liever niet meer dan 1,5 uur later op dan doordeweekse dagen.
-Waar het omgaat is dat je jouw lichaam traint om het verschil te zien tussen dag en nacht. Veel binnen zitten met kunstlicht maakt ons ziek. Wanneer ik opsta, doe ik het raam open en kijk ik met gesloten ogen richting de zon en geniet hier een paar seconden van… 😉 (moet de zon wel schijnen…).
-Dim je lichten in de avond (voor zover dit mogelijk is) of zet alle lichten uit die veel wit licht afgeven (dit komt in mijn lichtplannen ook altijd naar voren!).
-Leef zoveel mogelijk volgens het ritme van de natuur. Dat betekent; ’s avonds zo min mogelijk blauw of wit licht. Zo lang er wit en of blauw licht is, kan melatonine niet worden aangemaakt. Tip: download in de App Store een blauw licht blokker (blue light blocker/filter) voor je telefoon. Op de iPhone zit deze functionaliteit er standaard op.
Download ook het programma F.lux (gratis) Deze software zorgt ervoor dat blauw licht uit je scherm wordt gefilterd nadat de zon onder gaat.
-Zorg ervoor dat je avondmaaltijd voldoende eiwitten bevat. Voor de aanmaak van melatonine heb je het aminozuur l-tryptofaan nodig. Dit zit bijvoorbeeld in kip, vis, vlees of amandelen.
-Zorg ervoor dat je jouw avondmaaltijd niet te laat eet. Het liefst voor 7 uur. Hoe later je eet, hoe actiever je spijsvertering. Dit heeft weer een negatieve invloed op de aanmaak van melatonine omdat je lichaam niet tot rust komt.
-Eet 1 uur voordat je naar bed gaat twee kiwi’s of een handjevol kersen. Beide fruit soorten verhogen de afgifte van melatonine op een natuurlijke manier. Let wel, dit is iets anders dan het eten van een hele maaltijd (zie vorige tip).
-magnesium is een goede hulpstof bij de aanmaak van melatonine. ik gebruik zelf vaak vloeibare magnesium wat ik ’s avonds op mijn vermoeide benen smeer en slaap dan meestal een stuk dieper.

Voor degene die deze gewoontes nog moeten aanleren: kwestie van 21 x bewust doen en dan is het een gewoonte geworden…

 

Ter informatie. Deze blog heb ik ’s avond geschreven op een computer met “melatonine-filter” (Ik denk dat het alleen nog beter is om dit overdag te schrijven) en onder het genot van een kop melatoninethee.

En dan morgen gezond weer op.

 

Zonnige groet,

Bart Froeling

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s