Geen Led in Bed!

Verbeter je kwaliteit van leven door beter te slapen. Niet alleen dieper, maar ook langer. Hoe? Heel simpel. Ban de led uit je slaapkamer. Als eerste door je gsm, tablet, televisie, laptop en andere schermen (…) te weren uit je slaapkamer.

lichtisleven 04-2018 Geen Led in Bed3

Vervolgens stop je ook met het gebruiken van led lampen als bed- en leeslamp. Een kaars is nog beter dan een ledlamp in je slaapkamer. Een gloeilamp is veel beter dan een ledlamp in je slaapkamer.

lichtisleven 04-2018 Geen Led in Bed4

 

Al een tijdje komen er van verschillende kanten dringende oproepen om minimaal 1 uur voor het slapen te gaan te stoppen met het kijken naar schermen.

lichtisleven 04-2018 Geen Led in Bed5

Het blauwe licht, dat ongefilterd of met kleurenfilter, door onze ogen wordt gezien, zorgt ervoor dat de melatonine spiegel onderdrukt wordt en ons lichaam het signaal krijgt dat het dag is. Want in het ochtendlicht zit veel blauw uit het zichtbare deel van het spectrum, wat ons lichaam activeert. Je biologische klok weet wel dat je moet gaan slapen, maar met het blauwe licht in je slaapkamer zal je onrustiger slapen en korter, want je blijft langer wakker.

Gezond is 7 tot 9 uur slapen waarin je lichaam en geest kunnen herstellen van alle invloeden gedurende de actieve dagperiode. Dus niet stoer 3 of 4 uur slapen en zeggen dat je daaraan genoeg hebt.

 

Tot zover niets nieuws. Maar nu komt het….

Afgelopen week kwam een onderzoek van Dan Siegel, clinical professor of psychiatry van de UCLA School of Medicine, naar buiten. Daaruit blijkt dat slaap ervoor zorgt dat je actieve neuronen tot rust komen. De ondersteunende glial-cellen maken dan tijdens de rustperiode de neuronen als het ware schoon van giftige stoffen die deze neuronen overdag produceren. Door in je slaapkamer blauw licht te gebruiken voor het slapen gaan, doe je je slaap ernstig tekort. Als je niet voldoende slaap krijgt hebben de  glial-cellen niet voldoende tijd hun werk te doen en blijven de giftige stoffen in je hersenen achter.

Het resultaat daarvan is dat gedurende de dag:

1. je minder alert bent.

2. je een slechter geheugen hebt.

3. je slechter in staat bent (complexe) problemen op te lossen.

4. je insuline niveau hoog blijft waardoor je zwaarder wordt (waarschijnlijk wil je ook meer koolhydraat voedsel eten gedurende de dag).

5. je meer kans hebt depressief te worden (langere termijn).

6. de verbindingen in je hersenen vervuild (vergiftigd) raken (waardoor veel functies in je lichaam minder goed presteren met alle gevolgen van dien).

Conclusie. je kunt ziek worden van het blauwe licht in je slaapkamer.

 

Voor schermen in je slaapkamer is het voor veel mensen denk ik wel een duidelijk verhaal. Maar hoe zit het dan met de led lampen in je slaapkamer?  Je bent net lekker bezig de aarde te redden en dus gebruik je ook led lampen in je slaapkamer…..

Goed te weten dat led licht gemaakt wordt vanuit blauwe fosfor. Door hierover een laagje te plakken kunnen alle kleuren van de regenboog aan licht gemaakt worden. Prachtig voor effecten en op plekken waar je niet verblijft. De basis van het licht komt echter voor 75% onzichtbaar bij de mens binnen. Het blauwe licht dus. Vandaar dat ik de link leg naar GEEN LED IN BED !  Het kan niet zo zijn dat schermen slecht voor je slaapwelzijn en dus je gezondheid zijn, maar dat vergelijkbaar licht vanuit een elektrische led lichtbron, wel goed zal zijn. Lijkt me logisch.

lichtisleven 04-2018 Geen Led in Bed1

Wat dan wel? Beter is het om gedimd licht te gebruiken (met een lage kleurtemperatuur), van gloei- of halogeen lampen. Vergelijk het met kaarslicht. Ga op tijd naar bed en zorg dat je gemiddeld 8 uur kunt slapen. En als je dan overdag ook nog eens minimaal een paar uur in het daglicht geweest bent… dan zullen de actieve neuronen in je hersenen blij zijn dat de glial-cellen hun schoonmakende werk kunnen doen. Je doet je lichaam en geest er een groot plezier mee.

lichtisleven 04-2018 Geen Led in Bed7

Niet voor niets worden mensen veel fitter als ze gaan kamperen. 24uur per dag buiten leven, weinig schermen en geen blauw licht in de donkere avonduren. Back to Basic heet dat. Niemand is een binnenmens horen we terecht in een reclameslogan tegenwoordig. Luister naar de natuur. Niet naar de bedrijven die willen dat je synthetisch gaat leven.

lichtisleven 04-2018 Geen Led in Bed14

Mocht je toch persé ledlampen in huis willen hebben (waarschijnlijk vind je deze lichtblog dan sowieso onzin), zorg er dan voor dat je degene met de beste rood-weergave gebruikt. Kijk naar een 2200K ledlamp met een CRI>90 en een R-waarde van liefst 9. Maar nog beter is het om gewoon ouderwets gloeilicht te gebruiken.

En leer het je kinderen ook direct. Jong geleerd is oud gedaan. Er is nog hoop :-).

Welterusten!

 

zonnige groet,

Bart Froeling

 

 

 

Advertenties

Een Reactie op “Geen Led in Bed!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s