Light up the Blues

Blue Monday… Op deze meest depressieve dag van het jaar (?) komt het zonlicht ons stralend tegemoet :-). Gelukkig maar.

lichtisleven 01-2019 light up the blues3

Winterblues, Blue Monday. Hoe noordelijker je leeft op het Noordelijk halfrond van de Aarde (of hoe zuidelijker, ten zuiden van de evenaar), hoe minder daglicht in de donkere wintermaanden. Veel mensen hebben hier automatisch last van.  Logisch.

Zonlicht is essentieel voor ons welzijn. Dat is intussen wel bekend. Minder bekend zijn de manieren om de donkere wintermaanden wat vrolijker door te komen.

Dat begint in de lente eigenlijk al. Zorg ervoor dat je in de lente en zomer veel buitenkomt waardoor de vitamine D aanmaak in je lichaam gemaximaliseerd wordt. Het voorraadje wat je aanlegt in deze tijden, neem je mee de winter in.

Maar ook in de winter kun je er het beste voor zorgen elke dag zoveel mogelijk daglicht te zien, zonder dat er glas voor zit. Naar buiten dus! En vooral op dagen zoals deze 21e januari 2019 waarop de zon volop en uitbundig schijnt, is er maar 1 remedie: naar buiten (want tegen kou kun je je kleden…) !!!lichtisleven 01-2019 light up the blues5

Mocht dat nou niet lukken omdat je vast zit in een leven waarin geen ruimte is om het gratis welzijn vanuit de natuur te krijgen, dan zijn er nog wat andere hulpmiddelen bedacht om je letterlijk te verlichten! Belangrijk hierbij is vanzelfsprekend ook dat je je biologische klok volgt, genoeg slaapt en voedzaam eet (dus geen suikers en overige synthetische vullingen), maar dit geldt eigenlijk het hele jaar door.

  1.  zoek de zon op in zuidelijke landen. Simpel maar doeltreffend. Juist in de winter is er veel meer daglicht in landen rond de evenaar. De Canarische eilanden zijn al zonlicht genoeg voor je. Liefst in je blote billen 😉 want hoe meer zon op hoe meer huid, hoe beter.
  2. ga voor lichttherapie. Hiermee kun je in oktober al beginnen. Elke dag achter een goede (!) daglichtlamp zorgt ervoor dat je winterblues een stuk minder heftig zullen zijn. Hierbij gaat het om een lamp die minimaal 5000lux in een daglichtkleur (ca. 5500kelvin) uitstraalt en waar je in ’s ochtends een half uur in kijkt. Juist in de ochtend om dat je in het blauwe deel van het licht actief wordt. Als je dat in de avonduren doet, kun je niet goed slapen, wat er weer voor zorgt dat je nog meer last van winterblues hebt. Voor meer info over goede daglichtlampen, mail me even.  lichtisleven 01-2019 light up the blues12
  3. in plaats van een daglicht lamp zou de Propeaq ledbril ook een uitkomst zijn. Hierbij zet je je biologische klok op scherp door vanuit de bijbehorende app je dagschema strak te maken. Het blauwe ledlicht in de bril helpt je hierbij.lichtisleven 01-2019 light up the blues10
  4. Vanuit de invloed van blauw licht op je welzijn, is een Fotonendouche ook heilzaam. Delta Airlines heeft dit ooit willen ontwikkelen voor vermoeide reizigers. Een cabine waar je in stapt en waar je gehuld wordt in blauw licht. Een weldaad voor je biologische klok. Nog een futuristische gedachte, maar als je in de vroege ochtend naar buiten gaat, ervaar je al een fotonendouche vanuit de natuur.  De foto van Han Nooijen van een paar jaar geleden op Glow Eindhoven geeft een idee hoe dat er uit zou zien.lichtisleven 01-2019 light up the blues8
  5. Dagje welnessen met de infraroodsauna erbij ! Infrarood licht (ook vanuit losse lampen voor thuis te gebruiken) verwarmt dieper in je lichaam waardoor je je lekkerder gaat voelen. En een sauna is hoe dan ook heilzaam voor lichaam en geest.
  6. Zorg ervoor dat het licht op je werkplek niet te kil is. Veel kantoren en winkels gebruiken 3000K of witter nog 4000K licht. Niet alleen het gebrek aan spectrum in het kunstlicht waar je onder zit te werken is deprimerend. Ook de kleur van het licht zorgt ervoor dat je je ongemakkelijk koud voelt. Welzijn verhogend zou warmer gekleurd licht dan moeten zijn. Beste is Human Centric Lighting, waarbij de kleur van het licht het daglichtritme volgt. Van blauw activerend licht in de ochtend naar donker geel, oranje licht einde van de middag tot rood licht vlak voordat je naar bed gaat. Alles voor je biologische klok en dus je welzijn!
  7. Maak een Strandkamer in je huis of bij je werkplek. Voor ouderen in verzorgingstehuizen bestaat het al. Zij komen dusdanig weinig buiten dat er geen vitamine D meer aangemaakt worden, of ze zijn zo dement dat ze denken dat ze op het strand zijn met het geluid van de golven… Om de boel wat op te vrolijken kan je een zonnekamer maken met leuke strandstoelen, wat zand, blauwe plafonds etc en vooral het kunstlicht hierop aanpassen. Brightnature heeft mooie oplossingen voor dergelijke verlichting.lichtisleven 01-2019 light up the blues9
  8. Een mooie tip van UIT!, het blad van de NFN was ook nog: “Vind het LICHT in jezelf”, oftewel: zorg goed voor jezelf. Wees lief voor jezelf. Mediteer. Neem rust. Ruim op. Hoe meer ruimte in je hoofd en je omgeving, hoe minder blues je zult hebben en zien!

 

De zonnebank heb ik niet in dit rijtje gezet omdat ik dat veel te synthetisch vind. Het geeft warmte maar op een chemische manier. Led vind ik al moeilijk toe te passen in je welzijn, maar daar heb ik nog geen kunstmatig alternatief voor gezien. Wie wel?

 

Maak er een schitterende dag van. En vergeet niet… het wordt ook vanzelf weer lente dus lichter :-).

 

Zonnige groet,

Bart Froeling

 

p.s.:

Tips voor heilzaam licht zijn niet van toepassing op mensen met een oogziekte of andere aandoeningen waar licht anders bij werkt. 

ik heb geen enkel belang in bedrijven die ik hier noem. ter info.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s