Lichtkunst op PAN Amsterdam

Afgelopen vrijdag met veel plezier op de kunstbeurs PAN Amsterdam rondgelopen. Bijzondere kunstobjecten gezien. Bijna overweldigend. Bijna.

Een kunstbeurs is net als de andere beurzen die ik beroepsmatig bezoek, een grote hal waarin veel bedrijven zich presenteren met hun mooiste en nieuwste producten. Simpel gezegd is het dan eigenlijk net een overdekte markthal. Gaat toch om de verkoop van de spullen.

Toch hebben kunstbeurzen ook nog andere dimensies. Logisch is dat veel kunst financieel onbereikbaar is, ook al wordt tegenwoordig steeds meer aangeboden via de kunstkoop-regeling. Deze prijzen (een stilleven voor gemiddeld € 25.000,00 om maar wat te noemen) maken het voor de gemiddelde bezoeker dan ook onbereikbaar maar toch dichtbij genoeg om er even van te kunnen genieten. Dat genieten is eigenlijk ook een andere dimensie. Een kunstbeurs kan, als het aanbod van kunsthandelaren bijzonder genoeg is, ook een soort museum functie vervullen. Kunstvoorwerpen waar je blij van wordt doordat je deze kunst één keer in je leven aanschouwd te mogen hebben.

Dat blij worden van het PAN als museum lukt op deze beurs in mijn ogen gedeeltelijk. Daarvoor is de beurs ogenschijnlijk teveel gericht op verkoop en dat druipt er wel van af.

Desondanks een heerlijke dag gehad op de beurs. Veel bijzondere kunstobjecten gezien. Van glaskunst, stillevens, kunstobjecten tot aan zilverwerk. Meestal word ik daarbij getrokken door iets wat me raakt. Vaak blijkt dat onbewust met licht te maken te hebben (goh, wie had dat nou gedacht…;-)).

Zo ben ik nogal gecharmeerd van stillevens. Meestal valt daar het licht bijzonder intens op de objecten, of juist heel subtiel. Hoe glimmender het beeld, hoe lastiger echter even snel te fotograferen. Een kleine compilatie:

 

Mijn aandacht wordt vooral getrokken als ik lichtkunst-objecten zie. Die zijn er niet zoveel. Vaak is het een soort vintage. Lampen die oud zijn maar uit een productieproces komen en dus in veelvoud gemaakt. Zoals de Giso (Gispen) lampen. Ik vind dat mooi om te zien maar niet echt kunst.

Soms zijn er unieke exemplaren van bekende ontwerpen te zien. Zoals deze Flower Pot van Verner Panton uit 1971 (€ 14.400,00)

lichtisleven 41-2017 lichtkunst pan20171

of een uniek minimalistisch ontwerp de tafellamp Ming van Arno van de Nieuwelaar uit 1968.

lichtisleven 41-2017 lichtkunst pan201746

Of de lampen die op de stand van de hoofdsponsor te zien waren. Prachtige wandlampen. Beetje retro (de linker is gewoon weer in productie genomen), maar wel goed gelukt!

 

Ook zijn er zogenaamde kunstzinnige ontwerpen die met licht gemaakt worden, meestal vanuit Neon. Ondanks de behoorlijke prijzen (tot wel 16.500 euro), blijf ik het een moeilijk kunstwerk vinden. Wat nou als de techniek je in de steek laat? Is dan je kunstwerk waardeloos geworden, of valt dit altijd te repareren?

 

Het meest in het oog springende lichtkunst object was een niet alledaagse stofzuiger bestaande uit 6 doorzonwoningen, met ieder een eigen ingang aan de achterkant en al het stof dat je opzuigt, blijft zo behouden voor de huizen en wordt daarmee ook kunst. Vooral omdat het dus van binnen verlicht wordt. Hier word ik dus echt blij van :-).

 

Hoe dan ook. Van kunstbeurzen krijg ik energie. Veel inspiratie. Waarbij ik van goede lichtkunst oprecht blij word.

Wil je meer informatie over de lichtkunst uit deze blog, dan hoor ik het graag.

 

Zonnige groet,

 

Bart Froeling

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s